torsdag 24. mai 2012

Gul gelesopp - en skikkelig raring

Gul gelésopp (Tremella mesenterica), 
Bildet er tatt i arboretet ved Øverland gård i august 2010

Fruktlegemet til denne gule gelésoppen ruver 5-7 cm ut fra stammen. Soppen vokser typisk i sprekker i barken, og sveller opp som dette når det regner. Deretter tørker den inn igjen til en tynn skorpe som kan svelle opp på nytt når det begynner å regne igjen. På engelsk har denne soppen det treffende navnet "yellow brain"

Gul gelésopp er interessant av flere grunner, blant annet fordi den produserer et stort sukkermolekyl som heter glucuronoxylomannan. Det samme sukkermolekylet sitter på overflaten til en del encellede organismer som kan forårsake infeksjonssykdommer hos mennesker. Når slike organismer kommer inn i kroppen vår er det disse sukkermolekylene som "hjelper" kroppen å identifisere inntrengeren som fremmed slik at kroppen kan starte en immunrespons. Dermed kan dette sukkermolekylet fungere som en vaksine mot de organismene som har dette molekylet på sin overflate.

2 kommentarer:

  1. Takk for denne Joachim! Var på fjelltur for 5 år siden og kom over denne krabaten på en bjørk. Har tenkt lenge på at jeg skulle oppsøke noen på bio-bygget ang. hva det var, men så kom bloggen din. Kjekt, 'a gitt!
    Hilsen Jo

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å ha - visste at det kom til nytte en vakker da'.

      Moro at du fant svaret på den gåten her da. Da jeg fant dette eksemplaret for 3 år siden var det første gang jeg hadde sett noe liknende også. Ikke at jeg har sett en siden. Jeg spurte Toni, og han visste det selvsagt!!

      Jeg skal se om jeg kan publisere flere mysterier.
      Hilsen Joa

      Slett